nr.5 Innan det är försent

Ja, när vi hör talas om att någon gått bort eller står mitt i en kris, får det oss att börja reagera över livet, vad vi har gjort i livet och framför allt vad vi skulle vilja göra, innan det är för sent.

Vi blir påtagligt påminda om att vi inte kommer att leva i 1000 år till, denna gången. Känslan av brådska infinner sig. Vart tog livet vägen? Hur kommer det sig att åren går så fort? När ska jag göra allt det där som jag vill göra och drömmer om?

Gör det nu! Gårdagen kommer inte tillbaka. Du har inget att förlora om du tänker till lite grand. Gör det som får ditt hjärta att sjunga. Eller, det som inte är ett rungande JA, är ett nej. (Denna variant kommer ifrån en mycket kär vän till mig, som trots sina unga år är mycket klok).

Alla har drömmar, önskningar, visioner och fantasier om hur livet borde vara. Funderingarna är många och variationsrika och hägrar långt därborta, för långt borta för att kunna bli verklighet. Men är det verkligen så? Går de inte att förverkliga?
Jo, jag tror att de gör det.

Jag kan ju bara tala för mig själv så klart och jag märker att mina drömmar och visioner och önskningar blir mer och mer renodlade, de börjar närma sig varandra och går mer eller mindre i samma spår. Den gemensamma känslan för alla är att jag vill vara GLAD.

När jag är glad, är allting lätt. Jag mår bra och njuter av alla minuter och timmar och dagar. Vanligtvis tråkiga saker man måste göra, längtar jag efter att få gjort och gör det också direkt. Jag har lust att göra allt möjligt när jag är glad.

Om jag går efter det som får mitt hjärta att sjunga blir allt så himla bra. Timingen är perfekt och saker runt om bara faller på plats. Det ger också utrymme för drömmarna och visionerna.

Så länge jag tänker, planerar, fantiserar om mina drömmar är det jättebra. Men om jag låter det stanna där och inte GÖR något händer ingenting. De blir kvar i tanken och fantasin. Vi måste också göra det där allra första. Att få ner tankarna och drömmarna till handling.

Om jag inte ringer det där telefonsamtalet, eller skriver det där brevet, eller tar reda på den där informationen jag behöver veta, eller säger det jag så länge tänkt att berätta, eller hör av mig till den jag tänker på så så blir det inte mer. Att ta det första steget är det som sätter igång allt.

I morgon kan det vara försent. Och det finns ingenting att förlora, genom att börja göra drömmen. Nu. Om andra också tänker så, följer sitt hjärta, skulle hela världen se annorlunda ut. Om jag börjar, kan väl du följa efter? Och snart är vi många som gör det som gör oss glada. Och hela världen har redan börjat förändra sig. Till mer glada människor, till mer fridfulla människor.

Det som verkade vara olösligt, hittar sin lösning ifrån "tomma intet" och nya idéer poppar upp i exakt rätt tid och jag möter nya människor som har svaren jag söker.

Jag har tillit till livet och mig själv. Inget händer om jag sitter på rumpan och bara tänker. Framtiden är egentligen nu, likaså det jag vill nå. Det jag gör nu, hur jag agerar nu formar min framtid och det jag vill nå.

Våga du också, för det lustiga är att går man efter sitt hjärta, skadar man ingen, gör man inget illa och det blir bara rätt för mig, dig och alla andra.

Allt är möjligt tänker jag. Och jag vet att det är det. Så jag tar fasta på mina egna ord och gör mina drömmar nu.

Katarina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0